Author: barakahislam
•Tuesday, March 08, 2011

Disini contoh cara membahagiakan isteri diambil dari Majalah Wanita.

1. Membina Pertemuan yang Manis

Setiap kali pulang dari kerja pulanglah dengan muka yang manis bukannya membawa masalah di tempat kerja kerumah. Berilah salam sambil melemparkan senyuman kepada isteri ketika pulang bekerja. Isteri pula sambut le…nanti suami tersengih sorang-sorang orang ingat gila pulak.

2. Mengucapkan Kata-kata yang Baik

Setiap kali berbicara dengan isteri, pilihlah kata-kata yang baik yang boleh memberi kesan positif. Elakan menggunakan perkataan-perkataan yang negatif. Memberi perhatian kepada isteri ketika isteri ingin bercerita sesuatu. Ini akan membuatkan isteri akan terasa dihargai lebih-lebih lagi jika suami memanggil dengan nama panggilan mesra.

Bagaimanapun, kebanyakan suami biasanya akan buat-buat pekak apabila isteri mula bercerita mengenai nak langsir baru,kerusi baru,gelang baru dan baju baru. Kalau setahun sekali mungkin akan dengar kalau setiap kali gaji masuk…Mesti suami tiba-tiba jadi pekak.

3. Meluangkan Masa Bersama Isteri

Walaupun sibuk dengan urusan harian dan kerja. Teman hidup tidak boleh diabaikan. Kalau pada hari biasa sudah sibuk dengan urusan kerja apa salahnya pada hujung minggu untuk meluangkan masa bersama anak dan isteri.

Bukan tiap-tiap minggu nak main golf dengan Datuk-datuk??

4. Bergurau Senda

Jika sebelum kahwin “U ni klaka la…suka buat lawak…I like” apabila sudah kahwin. “Abang ni kelawar dah tak kelako!!!”. Hidupkan suasana ceria dirumah agar kehidupan rumah tangga kita lebih ceria.

Mungkin alasan yang biasa si suami untuk keluar melepak sampai 2,3 pagi “Bosan la duk umah”.
Kalau suami bosan pastinya isteri pun bosan. Jangan pentingkan diri.

5. Bantu Isteri dalan Tugasan Harian

Bantu isteri dalam menguruskan rumah tangga. Basuh baju,masak, jaga anak dan apa sahaja berkaitan. Sebernarnya ini antara bahagian yang agak sukar untuk suami lakukan…ehem!!!

6. Sentiasa Berbincang

Setiap masalah suami perlu berbincang dengan isteri terutamanya berkaitan dengan masalah rumah tangga. Ini menunjukan pendapat isteri amat penting bagi suami dan isteri akan terasa dihargai. Jadi suami juga perlu mendengar pendapat isteri bukan menggunakan kuasa veto dalam membuat keputusan.

7. Menziarahi Sanak Saudara Kedua Belah Pihak

Suami tidak boleh mengabaikan pihak isteri. Jika sanak saudara kita selalu diziarahi maka begitu juga sanak saudara belah isteri.

8. Apabila Meninggalkan Isteri

Kadang kala suami mungkin perlu kerja luar (jangan makan luar yea). Jadi sebelum meninggalkan isteri ada beberapa perkara dicadangakan suami lakukan :

- Ucapkan selamat tinggal dengan mesra dan memberi nasihat yang baik kepada isteri

- Baca doa safar (doa yang dalam gambar kat atas tu la)

- Berpesan kepada isteri untuk mendoakan kesejahteraan anda pergi dan pulang.

- Tinggalkan wang untuk keperluan secukupnya kepada isteri dan anak-anak

- Pulang secepat mungkin selepas selesai urusan

- Membawa pulang buah tangan kepada isteri dan anak-anak.

- Kalau boleh elakan pulang pada waktu yang tidak sesuai seperti ketika isteri sedang nyenyak tidur pada waktu malam.

- Bawa isteri bersama jika diizinkan.


Salam Ukhuwah..~ ( Sapo2 yg ado bini tu...bulih laaa... ~barakahislam~)
Hubung ke artikel ini
Author: barakahislam
•Saturday, August 07, 2010
Tersenyum aku sendiri
Pada burung yang terbang bebas meninggi
Justeru ku bayangkan
Ia membawa sejauh mungkin sedih sengsara dari hidupku


Tersenyum aku sendiri
Pada ikan yang berenang laju
Justeru ku bayangkan
Ia mengajarku erti bebas dan keyakinan

Tersenyum aku sendiri
Pada awan yang berarak lembut
Justeru ku bayangkan
Ianya simbol mengambil dan memberi


Tersenyum aku sendiri
Pada biru langit terhampar
Justeru ku bayangkan
Betapa indahnya kedamaian dan kelapangan


Tersenyum aku sendiri
Pada alunan merdu tangis sang bayi
Justeru ku bayangkan
Itulah zikir yang mampu ia persembahkan
Sementara menanti susu si ibu

Tersenyum aku sendiri
Pada bersih warna putih
Justeru ku bayangkan
Suatu persamaan yang lumrah
Penghubung antara kasih sayang dan tangisan
Pembuka dan penutup sebuah kewujudan
Kelahiran dan kematian....

Hubung ke artikel ini
Author: barakahislam
•Wednesday, July 21, 2010


Ya Allah, Jadikanlah pangkat dan kedudukanku itu sebagai wasilah untuk mendekatkan diriku kepadaMu...Janganlah Kau jadikan pangkat, jawatan dan kedudukanku sebagai penghalang antara Engkau dan aku

serta menghalang orang2 yang ingin mendekatkan diri mereka kepada Engkau.....
Amiiin Ya Rabbal 'aalamin.
Hubung ke artikel ini
Author: barakahislam
•Saturday, July 03, 2010





Lafaz Yang Tersimpan


Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih lahirkan laku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya


Dan raut tuamu membekas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin kutemu iras sentuhanmu
Biarpun ku redah seluruh dunia mencari gantimu


Betapa sukarnnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih sayang yang terlimpah hanya sekadar tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang melindungkan kalimah rahsia

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku pada mu


Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan tutur kata


Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan...
Hubung ke artikel ini
Author: barakahislam
•Saturday, June 12, 2010
Mengapa Untuk Dilukai


Aku pun punya sekeping hati
Seperti lelaki lain yang sentiasa senyum
Bangga yang terisi dalam bahagia
Ingin selamanya....

Mengapa itu jua yang kau ingin lukai
Padahal dalam renungku tiada tikaman
Pada lidahku tiada hirisan
Pada jemariku tiada cengkaman
Pada soalanku tiada paksaan
Pun jauh sekali dariku membeban sejuta galasan
Membelah enak di bahumu

Masih ku ingat dalam bayangan
Hingga ku pahat menjadi kenangan
Dalam sesaat menghabisi malamku
Dalam sesaat menunggu sinsing fajarku
Hanya degup jantung mentafsir segalanya
Hatiku parah...berdarah...tangis terhiris
Dalam kelam kabus tirai gerimis

Termanggu aku di hujung pertimbangan
Apakah alam sedang menangisiku
Ataukah aku yang bakal menangisi
Mencari jejak pemergianmu

Ya Allah berikan aku serumpun ketabahan
Untuk kucipta tongkat kesabaran
Kerana aku perlu terus melangkah
Bersama menuju pintu redhaMu.....

*Hakcipta nukilan terpelihara: barakahislam

Hubung ke artikel ini