Author: barakahislam
•Monday, February 08, 2010
Al Ahnaf bin Kias adalah seorang ulama yang terkenal semasa hidupnya. Pada suatu hari seorang pemuda telah datang menziarahinya. Kediamannya sering dikunjungi oleh mudir-murid serta sahabat-sahabatnya yang datang untuk mendapatkan ilmu dan pengajaran daripadanya. Kedatangan pemuda itu telah menarik perhatian ulama tersebut kerana beliau mendapati pemuda itu sangat tampan dan kacak lalu beliau pun bertanya:

"Wahai orang muda, adakah engkau menghiasi wajahmu dengan sesuatu?"

"Benar tuan, saya memang ada menghiasi wajah saya dengan sesuatu."Jawab pemuda itu dengan sopan dan ringkas. Kemudian dia menyambung:

"Kalau bercakap saya tidak bohong, kalau ada orang bercakap saya dengar, kalau saya berjanji saya tepati dan kalau saya diberi amanah saya tidak khianati."
Berkata Al Ahnaf:
"Benar seperti apa yang engkau kata wahai orang muda. Sesungguhnya kau telah hiasi dirimu dengan akhlak yang tinggi dan terpuji."


This entry was posted on Monday, February 08, 2010 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

1 ngomen:

On February 17, 2010 at 7:04 PM , iDAN said...

Pesanan agama yang sering kita lupakan! terutama dalam sudut amanah!